Wanneer we werken met cosmetica is het essentieel om ook de geschiedenis ervan te kennen. Veel mensen denken dat het gebruik van make-up een fenomeen is, dat ontstaan is in de moderne maatschappij. Maar niets is minder waar, make-up wordt al sinds mensenheugenis over heel de wereld gebruikt. Het ´er mooi uit willen zien´ is iets wat mensen uit alle tijden en alle culturen heeft beziggehouden. We nemen u mee terug in de tijd en werpen een licht op de eeuwenlange geschiedenis van make-up.
Visagist gezocht in Utrecht ?

Oude beschavingen
Archeologische vondsten bewijzen dat het gebruik van make-up een eeuwenoud fenomeen is. De oudste bewijzen zijn afkomstig uit Egypte. Op oude afbeeldingen en beelden is te zien hoe bijna alle Egyptenaren een lijntje droegen onder de ogen. Niet alleen de Egyptenaren, maar ook de Romeinen en Grieken wisten wel raad met cosmetica, zowel de mannen als de vrouwen. Ook in de Bijbel zijn beschrijvingen te vinden van vrouwen die dagelijks schoonheidsrituelen uitvoerden, waar ook het gebruik van make-up bij hoorde. Maar ook in andere delen van de wereld, zoals in het Midden-Oosten, China en Japan, is het gebruik van make-up al eeuwenlang een gewoonte.
Visagist gezocht in Utrecht ?

Middeleeuwen
In de middeleeuwen werd het gebruik van make-up, onder de overheersende invloed van religieuze leiders, grotendeels uitgebannen. Het dragen van make-up werd geassocieerd met een zondige aard, onzedelijk gedrag en zelfs prostitutie.
Visagist gezocht in Utrecht ?

Renaissance
Pas in de renaissance werd dit idee weer verworpen, toen zowel mannen als vrouwen make-up gingen dragen. Het waren vooral landarbeiders en werklui die zich opmaakten. Ze maakten met behulp van make-up hun bruingebrande gezicht lichter. Ze wilden hiermee de dames en heren uit de hogere sociale klasse imiteren, die een lichte huid hadden.
Visagist gezocht in Utrecht ?


De 20ste eeuw
In het begin van de 20ste eeuw maakte het gebruik van make-up een explosieve groei door, vooral onder invloed van de opkomst van de Hollywood entertainmentindustrie. Vrouwen wilden met make-up hun favoriete filmsterren imiteren. Toen in de jaren ´60 de televisie op kwam zetten, werd make-up nog verder onder de mensen verspreid. De cosmeticabedrijven richtten hun marketing vooral op huisvrouwen, die zich gingen associëren met de tv-sterren uit de dagelijkse soapseries, die door de cosmeticabedrijven gesponsord werden. Hierdoor werd het gebruik van make-up een wijdverbreid gebruik onder vrouwen uit alle sociale klassen. Tegen het einde van de 20ste eeuw kreeg de cosmetica-industrie een grote terugslag te verwerken, vanwege het protest tegen het gebruik van proefdieren om cosmetica te testen. Ook ontstond er een afkeer van de misleidende reclames en marketingstrategieën, die vaak op jonge kinderen waren gericht.
Visagist gezocht in Utrecht ?

Duurzaamheid en ethisch verantwoord
In de laatste twee decennia vormen duurzaamheid en ethisch verantwoord de kernbegrippen, die de nieuw ingeslagen weg van de cosmetica-industrie typeren. Onder invloed van de goed geïnformeerde en mondige consument is de cosmetica-industrie op zoek gegaan naar duurzame oplossingen, zoals proefdiervrije cosmetica, recyclebare verpakkingen en biologisch afbreekbare producten. Kortom; cosmetica en nu ook de visagist maakt al eeuwenlang een onderdeel uit van onze samenleving en blijft dankzij nieuwe ontwikkelingen ook vandaag nog steeds populair.
Bron:alternatieva.com

Visagist gezocht in Utrecht ?

Copyright © 2017 Kimagestyle | T 0633806746 | Disclaimer | KIMAGESTYLE Hooghiemstraplein 159, 3514 AZ Utrecht | KvK 51275252