"Dankzij een restylen kunnen mensen je leuker vinden."
Re- styling

AMSTERDAM - Om de zoveel tijd verdwijnt een winkel achter verhullende schermen en komt deze met hulp van een stylist in een compleet nieuw jasje terug. Hierop reageren klanten meestal blij en verrast. Gelukkig, want een re- styling is vaak een flinke investering die lang niet altijd wordt terugverdiend, maar wel goed is voor het imago, zo blijkt uit onderzoek. Heel wat winkels in Nederland hebben onlangs een nieuwe look gekregen. Zo kreeg Sacha Shoes meer vierkante meters en een ruimer assortiment, is bij Lake Side de naaimachine terug, verdween de toonbank bij Het Huis Opticiens en worden de meubels bij Leen Bakker veel meer geshowd in plaats van dat ze op stellingen staan. Op de facebookpagina van Sacha reageerden fans enthousiast door de hulp van een stylist bij de re- styling. "Gáááf, daar wil ik een keer naartoe. Lekkerrr shoppen… YES", luidt een reactie bij een foto.

Stylist in Utrecht nodig?


"Een nieuwe omgeving krijgt vaak positieve reacties omdat zo de nieuwsgierigheid van mensen wordt geprikkeld", zegt Elisabeth Brüggen, universitair docent marketing aan de Universiteit Maastricht. Samen met een collega deed zij onderzoek naar het effect van re- styling onder drieduizend klanten van fastfoodrestaurants in Europa.

Stylist in Utrecht nodig?

Ze maten de klanttevredenheid en de omzet net voor de 'extreme make-over' meteen erna, na een half jaar en een jaar later. "Na een half jaar was het effect al afgezwakt of was het helemaal verdwenen." Een resultaat dat de onderzoeker ook verwacht bij ander soort winkels.
Stylist in Utrecht nodig?

Rob van Zundert, van Jeans & Fashion concept Lake Side, ziet dat de omzet na verloop van tijd bij sommige winkels op hetzelfde niveau zit als voor de re- styling. "Maar als je niets verandert, kun je omzet verliezen." Lake Side zette de klant en vakmanschap meer centraal. "Dankzij een kleiner kassablok is er ruimte voor een authentieke stellingkast met jeans midden in de winkel. Daardoor konden we een hele wand opofferen voor een bar met een naaimachine waar we jeans kunnen inkorten." Bij de bar staat ook een professionele koffiemachine. "Vlak bij de paskamers zodat klanten kunnen wachten met een latte macchiato."

Sacha Shoes Utrecht

Tassen Sacha Shoes speelde in op de vraag van de consument. "We verkopen naast schoenen ook accessoires en tassen. De klant vond die laatste leuk en wilde daar meer van zien", vertelt Nathalie Gadeyne, marketingmanager van Sacha. Onlangs ging de gerestylede winkel in Utrecht open. "De vierkante meters zijn beter ingedeeld. Je in de winkel in Utrecht er alle schoenen, heel veel accessoires en zelfs een oogmaskertje. Vroeger hadden we vooral schoenen, wat handtassen en slechts een meter accessoires. Het idee is dat je hier alles kunt vinden voor bij een basiskledingstuk als een 'little black dress'."
Stylist in Utrecht nodig?

Het huis opticiens

Het Huis Opticiens had een update nodig. "Wat toen mooi was, werd wat oubollig. Het gaf geen modieus gevoel, terwijl brillen ook mode zijn", zegt Anniek de Hoop, marketeer van Het Huis. De opticien had een deftig logo met een afbeelding van een statig huis. Het interieur sloot daar op aan. "Het duidde kwaliteit, maar was ook hoogdrempelig", aldus De Hoop. De nieuwe uitstraling is moderner en laagdrempelig. "We hebben een ander logo en onder meer een afrekenpunt waar onze medewerkers naast de klant staan. Dit in plaats van een toonbank waarachter iemand staat te wachten, dat schept afstand."
Stylist in Utrecht nodig?

Leen Bakker

Ook Leen Bakker vindt het nieuwe concept dat ze voeren 'meer van deze tijd'. "Twintig jaar geleden waren meubelwinkels eerder functioneel dan inspirerend", zegt Manon Eijffinger, formulemanager van Leen Bakker. "Daarom staan de meubels in de nieuwe winkels meer in een sfeeropstelling in plaats van op stellingen. Dat is overzichtelijker en de klant krijgt een idee over hoe het er thuis uitziet." De re- styling leverde opmerkelijke reacties op. "Vooral de meubelpresentaties vallen direct op. Klanten denken dat de winkel groter is en dat we een ruimer assortiment hebben, terwijl oppervlakte en assortiment hetzelfde zijn als voorheen."
Stylist in Utrecht nodig?

stylist voor een ander imago

Als we het onderzoek van Brüggen moeten geloven, zal een dergelijk effect na een re- styling afnemen. Dit komt door de zogenoemde 'adaption level theory' waarbij een nieuwe omgeving effect op de klant heeft omdat deze de oude omgeving als standaard in zijn hoofd heeft. Brüggen: "Als de nieuwe omgeving standaard wordt, valt dat effect weer weg. Wanneer dit gebeurt, is afhankelijk van hoe vaak we naar de winkel gaan." Wat niet helemaal afvlakt, is het effect van een re- styling op het imago. "Uit ons onderzoek blijkt dat klanten dit op de langere termijn positiever beoordelen na een re- styling", aldus Brüggen.
Stylist in Utrecht nodig?

Belofte

Omzet De ketens die allemaal een deel van hun winkelbestand onder handen hebben genomen, zien in de eerste weken de omzetten wel stijgen. De tijd zal leren of dit beklijft. "Maar resultaatverbetering is niet het enige doel", stelt Manon Eijffinger van Leen Bakker. "Een re- styling komt ook ten goede aan ons imago." Zo denkt Anniek de Hoop van Het Huis Opticiens er ook over. "Mensen komen nu eerder naar binnen voor bijvoorbeeld een zonnebril, niet alleen omdat ze slechte ogen hebben." Rob van Zundert van Lake Side formuleert het zo: "Dankzij een re- styling kunnen mensen je leuker vinden. Dat is imago-omzet, en dat is niet te meten." Nathalie Gadeyne van Sacha: "Met een nieuwe winkel beloof je mooie en betere producten, als je die belofte maar waarmaakt, blijven mensen terugkomen."


Bron: 24 okt 2011, Lorraine Marlisa


Stylist in Utrecht nodig?

 

 

Copyright © 2017 Kimagestyle | T 0633806746 | Disclaimer | KIMAGESTYLE Hooghiemstraplein 159, 3514 AZ Utrecht | KvK 51275252