Heb jij er soms ook last van … gebrek aan zelfvertrouwen. Veel mensen worstelen met gebrek aan zelfvertrouwen, wat behoorlijk lastig is.
 
Wat je nodig hebt is:
in een paar seconden meer zelfvertrouwen!
 
Zelfvertrouwen is je eigenwaarde.
 
Als je zelfvertrouwen groot is heb je het gevoel dat je niemand anders nodig hebt om te bereiken wat je wilt.
Je hebt geen schroom of angst, omdat je een goed zelfbeeld van jezelf hebt. Hierdoor is het zeer waarschijnlijk dat de dingen die je onderneemt of wilt bereiken ook daadwerkelijk slagen.

Jammer genoeg is het hebben van voldoende zelfvertrouwen niet voor iedereen weggelegd.

Ook ik blaak niet altijd van voldoende zelfvertrouwen. Ik ontmoet veel mensen en ik spreek veel mensen, maar dan nog steekt het soms de kop op. Er zijn altijd situaties waarin je je minder comfortabel voelt. En ik merk dat er nogal wat mensen zijn die er last van hebben.

In een paar seconden meer zelfvertrouwen

Er zijn veel manieren om je zelfvertrouwen op de lange termijn te verbeteren. Maar vaak heb je die tijd niet. Als je naar een vergadering moet, waar je onzeker over bent, heb je snel oplossingen nodig. En wanneer je een gesprek hebt waar je erg tegenop ziet, wil je meteen enkele tips voorhanden hebben waardoor je je beter voelt.

15 geheimen om DIRECT meer zelfvertrouwen te krijgen

1.Glimlach

Voel je je nerveus en ongemakkelijk? Pas de 1-seconde tip toe: glimlach. We glimlachen niet alleen wanneer we gelukkig en vol vertrouwen zijn. Je kunt ook glimlachen om je beter te voelen. Door de expressie op je gezicht worden je hersenen aangemoedigd om deze gelukkige emotie te registreren. Glimlachen wordt sterk geassocieerd met positieve gevoelens waardoor het bijna onmogelijk is dat je je ongemakkelijk blijft voelen zodra je glimlacht.

Glimlachend is veel meer dan alleen een gelaatsuitdrukking. Door te glimlachen wordt er in je lichaam endorfine aangemaakt. Een stof die zorgt voor een fijn gevoel. Ook stimuleert een glimlach de bloedcirculatie van je gezicht, waardoor je spieren ontspannen. Bovendien straal je vertrouwen uit naar een ander wanneer je lacht.

Geef je iemand een glimlach … dan krijg je er bijna zeker een terug. Hiervan krijgt je zelfvertrouwen een enorme impuls.

2.Maak oogcontact

Net zoals glimlachen, is het belangrijk om oogcontact te maken wanneer je mensen ontmoet. Met oogcontact straal je, net zoals met een glimlach, zelfvertrouwen uit. Door te staren naar je schoenen of een tafel versterk je je gevoelens van twijfel en verlegenheid.

Maak oogcontact wanneer je mensen ontmoet. Wanneer je ergens moet spreken, maak dan ook eerst rustig oogcontact met je publiek. Je krijgt hierdoor niet alleen meer aandacht van je toehoorders, maar het zorgt er vooral voor dat jouw stress afneemt.

3.Loop snel

Aan de manier van lopen kun je zien hoe iemand zich voelt. Mensen met vertrouwen lopen snel, energiek en vastberaden. Vergroot je zelfvertrouwen door 25% sneller te lopen dan je gewend bent, ook al heb je geen haast.

4.Zorg voor een goede houding

Met de houding die je aanneemt vertel je een ander je verhaal. Mensen met ingezakte schouders stralen geen zelfvertrouwen uit. Ze zijn niet enthousiast over wat ze doen en ze beschouwen zichzelf als niet belangrijk. Zorg voor een goede houding en je zult je automatisch zekerder voelen. Ga rechtop staan en hou je hoofd omhoog. Metgoede non-verbale lichaamstaalmaak je een positieve indruk op anderen en voel je jezelf energieker.

5.Verander je innerlijke stem

De meeste van ons hebben een kritische innerlijke stem die vertelt dat we minder zijn dan de ander, niet goed genoeg, dom, dik, dun, luid of rustig zijn. Als je in staat bent om je innerlijke stem te veranderen dan heb je de sleutel tot je gevoel te pakken om naar buiten toe je zelfvertrouwen te tonen. Zorg dat je innerlijke stem je vriend wordt, die je helpt en je talenten en kwaliteiten erkent, waardoor jij het beste van jezelf kunt maken. Minderwaardigheid komt vanuit je innerlijke stem. Word geen slachtoffer van jezelf.

Blijf altijd luisteren naar je innerlijke stem, maar ervaar het als steun en nuttig en niet als iets wat agressief is of je naar beneden haalt.

6.Vergeet andermans normen

Ongeacht de situatie waardoor je zelfvertrouwen afneemt, je kunt jezelf enorm helpen door alleen vast te houden aan je eigen normen en waarden. Andere mensen hebben andere normen en waarden dan jij en hoe hard je het ook probeert, je zult het nooit voor iedereen goed doen.

Maak je geen zorgen over wat mensen van je denken … dat je te dik of te dun bent, dat je te rustig of te druk bent. Hou vast aan je eigen normen en waarden. Niet aan een idee dat je jezelf voor ogen houdt over hoe de normen en waarden van anderen eruit zien. Mensen hebben verschillende ideeën over wat wel en niet aanvaardbaar is, maar dat betekent niet dat anderen jou niet accepteren of dat jij anderen niet accepteert. Vermijd perfectionisme.

7.Zorg voor een goede verschijning

Zelfs al heb je maar een paar minuten. Duik even in de badkamer of het toilet om te controleren of je er op zijn best uitziet. Zie je er fris en verzorgd uit, zit er niets tussen je tanden, zit je haar niet in de war, heb je geen vlekje op je kleding en zitten je schoenen niet onder de baggerspetters? Al deze zaken maken voor je gevoel het verschil tussen jezelf lekker voelen en onzeker zijn of er misschien iets niet in orde is.

Voor jouw eigen gevoel van zelfvertrouwen is het natuurlijk ‘de binnenkant’ die telt. Maar om een goede eerste indruk te creëren en vertrouwen uit te stralen, is de buitenkant erg belangrijk.

8.Wees positief

Ook al voelt het niet zo voor je, wees toch positief. Vermijd zelfmedelijden en sta niet toe dat anderen je kleineren. Als jij jezelf naar beneden haalt, zullen anderen dat zeker ook doen. Spreek positief over jezelf, je toekomst en je ontwikkeling. Wees niet bang om je sterke punten en kwaliteiten aan anderen te vertellen. Door dit te doen versterk je jezelf en je groei in een positieve richting.

9.Accepteer complimenten

Neem complimenten op een positieve manier ter harte. Kijk de ander aan, bedank voor het compliment en glimlach. Hierdoor groeit je zelfvertrouwen enorm.

10.Bekijk het objectief

Als er onverwachts iets gebeurt is het gemakkelijk om het zelfvertrouwen dat je hebt, weg te drukken. Misschien heb je koffie gemorst op iemands trui of kwam je door verkeersproblemen te laat voor dat belangrijke gesprek. Doe even een stapje terug van wat er is gebeurd en bekijk de situatie in de juiste proporties. Situaties of gebeurtenissen zijn alleen negatief vanwege de betekenis die wij eraan hechten. Maar is het echt zo erg?

11.Ga vooraan zitten

Ga bij bijeenkomsten, trainingen, vergaderingen etc. vooraan zitten. Mensen zijn geneigd om achteraan te gaan zitten omdat ze bang zijn om te worden opgemerkt. Dit weerspiegelt een gebrek aan zelfvertrouwen. Door te besluiten om vooraan te gaan zitten, kom je over je onredelijke angst heen en bouw je aan je zelfvertrouwen. Je wordt zichtbaar voor de spreker, die nu ook tegen jou zal gaan praten.

12.Spreek rustig

Een eenvoudige tip, om over te komen alsof je veel zelfvertrouwen hebt, is rustig spreken. Als je rustig praat geeft dat je de kans om na te denken over wat je zegt en gaat zeggen. Pauzeer, in een gesprek, aan het eind van een zin zodat mensen kunnen nadenken over wat je gezegd hebt.Rustig spreken toont vertrouwen.

Iemand die snel praat vindt het niet de moeite waard om gehoord te worden. Hij praat snel omdat hij de ander niet wil ophouden.

13.Draag iets bij

Heb je ooit in een vergadering gezeten zonder een woord te zeggen? Ben je wel eens een avond uit geweest met vrienden die de hele avond gezellig in gesprek waren terwijl jij naar je drankje zat te staren?

De kans is groot dat je je ongemakkelijk voelde op dat moment, en waarschijnlijk voelde je jezelf erna nog veel ongemakkelijker. In welke situatie je ook zit,doe een poging om iets bij te dragen. Zelfs al denk je dat je niet veel te zeggen hebt, je gedachten en ideeën zijn waardevol voor degenen om je heen.

Wanneer je probeert om in elke openbare situatie te spreken, zul je ervaren dat het je steeds gemakkelijker afgaat. Je krijgt meer zelfvertrouwen en anderen gaan je erkennen als een leider.

14.Zoek de volgende stap

Zorg goed voor je zelfvertrouwen door geleidelijke stappen vooruit te nemen. Als je niet zeker weet wat je moet doen, zoek dan naar één eenvoudige stap die je kunt zetten om vooruitgang te boeken. Dat kan zijn het maken van oogcontact op een feestje, jezelf voorstellen aan een vreemde of het breken van het ijs in een vergadering.

Start en onderneem actie, zelfs al heb je geen flauw idee van wat je moet doen. Begin met jezelf te bewegen naar je doel. Verbeteringen kun je later aanbrengen.

15.Vertrouw op jezelf

Sta stil bij je successen en niet bij je mislukkingen. Bij wat je wel kunt en niet bij wat je niet kunt. Vertrouw op je eigen beslissingen. Het opbouwen van je zelfvertrouwen komt van binnen … het is het geloof in jezelf.
Praat er ook eens over met één of twee goede vrienden, bij wie je jezelf durft te zijn.

Accepteer jezelf zoals je bent en hou van jezelf. Het is verbazingwekkend hoe snel je zelfvertrouwen zal toenemen.

En nu we het over zelfvertrouwen hebben, wil ik nog even terugkomen op geheim nummer 13 ‘Draag iets bij’.

Je kunt hier direct mee beginnen, door mijn vraag te beantwoorden. Hiermee verdien je een gratis training.
Ik leg je graag uit hoe dit werkt.

 

Zie ook: Geuren, Welk geurtype ben jij?

Copyright © 2017 Kimagestyle | T 0633806746 | Disclaimer | KIMAGESTYLE Hooghiemstraplein 159, 3514 AZ Utrecht | KvK 51275252